Hoe te bepalen of het paard geschikt is als coachpaard


Hoe te bepalen of het paard geschikt is als coachpaard?
In mijn werkzaamheden als paardencoach werk ik met veel verschillende paarden. Ik ken ze soms heel goed en soms zie ik ze pas voor aanvang. Dat vraagt van mij dat ik de ruimte neem om het nieuwe paard te leren kennen en daar is vaak maar even tijd voor. Ik bekijk, voel en doe met dat paard en probeer zo vast te stellen of hij passend is voor wat ik van hem vraag. Ik ga op zoek naar de optimale connectie met het paard. Waardoor hij stressvrij en met plezier bij kan dragen aan een geslaagde sessie.

Aan de hand van 3 factoren probeer ik te bepalen of ik lekker kan werken met betreffend paard. Hanteerbaarheid, gehoorzaamheid en veiligheid; deze punten samen bepalen de mate van connectie. (zie model hieronder) 
 
De connectiedriehoek (Essenzie, 2012)

 In het eerste contact met het paard ga ik op onderzoek uit. Hoe zit hij in elkaar?

Hanteerbaarheid:
 
-          ik kijk naar de aard van het dier
-          het karakter
-          hoe hij uit zijn ogen kijkt, wat is mijn eerste indruk.
-          probeer ik een beeld van de persoonlijkheid van het paard te krijgen.
-          vraag  ik naar het verhaal van het paard; wat heeft hij zoal meegemaakt, is er sprake van vroeger opgelopen trauma’s en wat is typisch gedrag voor dit paard?
Sommige paarden zijn te gesloten, te schuchter of juist te heftig en dominant om te doen wat ik van ze vraag. Ik heb geweldige paarden ontmoet die heel veel liefde in zich droegen maar in hun reacties en gedrag te extreem waren. Je kunt nog zo’n lief paard hebben, maar als hij bijvoorbeeld in schrikreacties door het draad vliegt en uitbreekt, heb je er niet veel aan in je coachingsessie.

Gehoorzaamheid:  

Wanneer je een onbeleerd paard in de kudde relaxed in de wei ziet staan, wil dat nog niet zeggen dat hij zich ook zo voelt als ik hem uit die kudde haal en bloot stel aan een coachingsessie. Het is praktisch als er al enige interactie met de mens is geweest en dat het paard zich daar oké bij voelt. Maar ook het beleerde paard heeft soms manieren aangeleerd die ik niet aangenaam vind dus:
-          ik kijk naar wat het paard reeds kent in contact met mensen.
-          kan hij overweg met kleine oefeningen zoals aan het halster lopen en een beetje grondwerken
-       ik kijk naar het respect wat hij heeft voor de persoonlijke ruimte van de mens.  
-          laat hij zich gemakkelijk corrigeren, heeft hij een snel lerend vermogen

Veiligheid:

Tijdens sessies met de paarden kan er voor het paard in de omgeving altijd iets te zien of te horen zijn. Het is aannemelijk dat het paard een keer schrikt van iets wat buiten je werkruimte gebeurt. Het is fijn om vooraf te weten:
-          hoe het paard met zijn eigen spanning omgaat.
-          Hoe hij omgaat met impulsen uit zijn omgeving .
-         een beeld te krijgen van zijn letterlijke vluchtgedrag.  Een belangrijk aspect hierin is om te kijken hoe de spanning bij het paard reguleert. Blijft hij lang en heftig gespannen of vloeit het gemakkelijk af en is hij snel weer stabiel.
-          of het paard voldoende de afzetting van de ruimte accepteert.  Is er respect voor de omheining of kan hij er doorheen of onderdoor lopen? In een binnenbak is het niet erg als ze ontsnappen maar wanneer op je op een groot onafgezet grasland mag werken is het wel prettig als ze binnen de lijntjes blijven J

Deze drie thema’s hangen samen en beïnvloeden elkaar. Het inzicht wat ik krijg op deze manier is van waarde tijdens de workshops. Ik kan daardoor gericht sturen op zaken die om de bak gebeuren en de keuze van de oefeningen die ik mensen laat doen met het paard. Veiligheid en welzijn voor mens én paard staan voor mij voorop .
Wil je meer weten of wil je meer leren over het toepassen van de connectiedriehoek? Deze theorie is onderdeel van de interactieve workshop die ik geef op vrijdag 21 december.

Inhoud workshop 'Ideale paardomstandigheden tijdens coachingssessies '
Als je passende paarden voor je workshop hebt, kun je je afvragen wat het paard van jou nodig heeft om zich optimaal voor je in te zetten. Welke interventies naar het paard kun je doen en hoe creëer je die ideale paardomstandigheden? Wat zijn do's en dont's tijdens een sessie en wat kun je daarin zelf bijsturen? Het is een interactieve workshop mét paarden waarin jouw vragen over dit thema leidraad zijn.
 
De hele opbrengst van deze workshop gaat naar 3FM Serious Request! 
Check de site 
of meld je direct aan
 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten