Als paardencoach afstemmen op de wens van je opdrachtgever en deelnemers.

Vandaag in de blog kijk ik door de bril van de paardencoach zelf.
Voor mij betekent met een goed gevoel een training geven, dat ik weet wat er speelt bij de deelnemers en wat er verwacht wordt door de opdrachtgever. Welke leerdoelen hebben de deelnemers en vanuit welke verwachting komen deelnemers? Hoe groot is mijn invloed en dus verantwoordelijkheid op de veiligheid tot kwetsbaarheid bij deelnemers? Waar kan ik rekening mee houden in de reflectie?

Impact
Met paarden aanwezig zijn in trajecten waarin mensen leren heeft vaak een grote impact. Immers, je brengt met de dieren en hun directe manier van reflecteren op gedrag van mensen een zichtbare en voelbare spiegel in. Je zou dus denken dat het altijd werkt, goed doet en vanzelf gaat. Juist daar valt veel eer te behalen bij de paardencoach. Een optimaal leerresultaat behaal je door zo goed mogelijk in te tunen op wat er op dat moment aan de orde is.

Autonomie
Het punt dat ik wil maken is dit: het werkt het beste als je als paardencoach kunt afstemmen op je deelnemers en dat je autonoom kan en mag handelen. Dat je juist vanuit je eigen authenticiteit in je rol als begeleider kunt functioneren en niet alleen afhankelijk bent van methodieken en theorien om de reactie van de paarden in te duiden. Juist met deze autonome houding creeer je de veiligheid of onveiligheid voor je deelnemers om zichzelf onder de loep te nemen.

Feedback op jou
In de interactie met paarden krijg je directe feedback op wat je uitstraalt als individu, maar zodra je met groepen werkt, zul je de groepsenergie ook gereflecteerd krijgen door de paarden. Dit betekent dat wat jij inbrengt als begeleider ook invloed heeft op het totalen systeem, want je bent daar net zo goed onderdeel van.
Vergeet niet dat paarden rechtstreeks kunnen waarnemen wat er nu is. Ook onze eigen zekerheid en onzekerheid, ons eigen leiderschap of juist volgerschap in de rol die we gekozen of gekregen hebben als begeleider.

Thermometer
In de voorbereiding kun je veel doen om te weten waar je staat door een soort thermometer te hanteren zodat je een inschatting kunt maken van wat er op je af komt.
Vragen die je als paardencoach beantwoord wilt hebben voordat je begint is:
- kennen de deelnemers elkaar?
- zijn ze er voor het individueel- of voor het groepsbelang?
- in hoeverre laten ze reflectie op hun gedrag toe? Mag ik ook doorvragen op emotioneel niveau?
- welke leerdoelen liggen er? of: waar zit de pijn?
- welke verwachtingen liggen er van de opdrachtgever?
- en de belangrijkste vraag, kan ik dit waarmaken met mijn begeleiding? (niets zo erg als iets dat onder je kunnen of boven je pet gaat...)
En iedere vraag die jij van belang vindt, alvorens je begint.
Zodat jij de reactie van je deelnemers en de reflectie van de paarden, precies kunt plaatsen in de context die jij wilt.

Meer lezen over wat ik van belang vind als begeleider? Download voor een tweet op twitter mijn E-book "8 principes van coaching met behulp van paarden " Door deze link aan te klikken, stuur je automatisch een tweet via twitter en krijg je gratis het E-bookje in je bezit.(ben ik heel blij mee!)
Geen twitter? Klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten